Κυριακή, 18 Αυγούστου 2013

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ



Επειδή κανένας δεν έχει δικαίωμα να σε προσβάλλει ή να σε μειώνει , η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Gardner ανατρέπει κάθε προκατάληψη!


H θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης

H θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης δεν είναι καινούρια, καθώς μετράει σχεδόν 30 χρόνια αναγνώρισης από την επιστημονική κοινότητα. Βεβαίως όταν ο εμπνευστής της, ο Howard Gardner καθηγητής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Harvard, είπε το 1983: «Κύριοι, ξεχάστε όσα ξέρετε, δεν υπάρχει ένα είδος νοημοσύνης, αλλά εφτά», όλοι τον κοίταξαν με απορία.






Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Howard Gardner

Σύμφωνα με τον Gardner, η νοημοσύνη δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές, διακριτές και ανεξάρτητες μονάδες. Τα οκτώ είδη νοημοσύνης που πρότεινε είναι τα εξής:





   1. Γλωσσική νοημοσύνη


      dimosiografos.jpegΕίναι σχετική με τις λέξεις, τη γλώσσα και το πώς συνδυάζονται οι προτάσεις μεταξύ τους για να εκφράσουν ιδέες. Όσοι έχουν ανεπτυγμένη γλωσσική νοημοσύνη, είναι ευαίσθητοι στη σημασία των λέξεων, αλλά και στο πώς ακούγονται. Προτεινόμενα επαγγέλματα: συγγραφέας, ποιητής, δημοσιογράφος, πωλητής, μεταφραστής.


   2. Μαθηματικο-λογική νοημοσύνη


      polygona.jpegΑφορά τις σχέσεις αιτιών και αποτελεσμάτων και λύσεις προβλημάτων. Όσοι έχουν ανεπτυγμένη λογικομαθηματική νοημοσύνη, λειτουργούν με δεδομένα και λειτουργούν με πρακτικό, αλλά και δημιουργικό τρόπο.
Προτεινόμενα επαγγέλματα: φυσικός, βιολόγος, δικηγόρος, προγραμματιστής, μαθηματικός.


   3. Μουσική νοημοσύνη


      violi.jpegΕίναι σχετική με ήχους, ρυθμούς και μελωδίες. Η σκέψη περνά μέσα από το φίλτρο της μουσικότητας, γι' αυτό και υπάρχει στενή σχέση μεταξύ της μουσικής, των συναισθημάτων και της αντίληψης του κόσμου.
Προτεινόμενα επαγγέλματα: μουσικός, ηχολήπτης, μουσικολόγος, μαέστρος, συνθέτης, στιχουργός.



  4. Χωροταξική νοημοσύνη
                fotografos.jpeg

Υπάρχει η τάση να σκεφτόμαστε με εικόνες και μπορούμε να σχηματίσουμε νοητικά μοντέλα του κόσμου στο μυαλό μας. Τα άτομα με ανεπτυγμένη χωρική νοημοσύνη προσανατολίζονται καλά στο χώρο και μπορούν π.χ. να χωρέσουν πολλά πράγματα σε κάποιο χώρο. Προτεινόμενα επαγγέλματα: φωτογράφος, καλλιτέχνης, σχεδιαστής, αρχιτέκτονας, πολιτικός μηχανικός, κατασκευαστής.


   5. Σωματική-κιναισθητική νοημοσύνη


     ekkinisi_athliton.jpegΌσοι έχουν ανεπτυγμένη κιναισθητική νοημοσύνη, σκέφτονται μέσω της κίνησης και χρησιμοποιούν το σώμα τους με επιδέξιο και εκφραστικό τρόπο. Προτεινόμενα επαγγέλματα: αθλητής, χορευτής, ηθοποιός, φυσιοθεραπευτής, χειρούργος


   6. Διαπροσωπική νοημοσύνη


      daskala_se_taxi.jpegΕίναι απαραίτητη στην αλληλεπίδραση με άλλα άτομα, στην κατανόηση κοινωνικών καταστάσεων και στην πρόβλεψη κοινωνικών συνεπειών. Προτεινόμενα επαγγέλματα: πολιτικός, ψυχολόγος, νοσοκόμα, δάσκαλος




   7. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
     
piolots.jpeg
Αναφέρεται στην κατανόηση και τη γνώση του εαυτού μας. Τα άτομα με ανεπτυγμένη ενδοπροσωπική νοημοσύνη δουλεύουν πολύ στη βελτίωση της συμπεριφοράς τους κι ενδιαφέρονται στο πώς αυτή επιδρά στην ψυχολογία των γύρω τους. Προτεινόμενα επαγγέλματα: ψυχολόγος, δάσκαλος, πιλότος, χοροθεραπευτής, δραματοθεραπευτής


   8. Νατουραλιστική νοημοσύνη

      astronomos.jpegΣυνδέεται με την ικανότητα αναγνώρισης των φυσικών μορφών και την τάση επικοινωνίας με τη φύση και τα ζώα. Τα άτομα με ανεπτυγμένη νατουραλιστική νοημοσύνη κατανοούν τα μοτίβα της ζωής και τις φυσικές δυνάμεις. Προτεινόμενα επαγγέλματα: βιολόγος, μετεωρολόγος, αγρότης, αστρονόμης, θεραπευτής εναλλακτικής ιατρικής

Κανένας μας δεν έχει μόνο ένα είδος νοημοσύνης. Καθένας από μας διαθέτει και τα οκτώ, απλά κάποια από αυτά τυχαίνει να τα αναπτύξει περισσότερο, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του.

 

Επομένως δεν υπάρχει χαζός ή ανίκανος μαθητής αλλά μόνο στερεότυπα και ετικέτες.
 Να σχολιάσετε την παραπάνω άποψη στηριζόμενοι στα στοιχεία της θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης .
Να διεξάγετε μια μικρή έρευνα με τη μορφή ερωτηματολογίου με αφορμή τη συχνή διάκριση των μαθητών σε καλούς και κακούς μαθητές.






Α.Το άγχος ως φυσιολογική  παράμετρος του αναπτυσσόμενου ατόμου

ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ 


ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ


•Πτώση της σχολικής απόδοσης
 Δυσλειτουργία στις κοινωνικές σχέσεις
Χαμηλή εκτίμηση και κοινωνική απομόνωση

 ΕΦΗΒΕΙΑ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ
Ελεύθερο-επιπλέον άγχος (free-floating anxiety): πρόκειται για μια διάχυτη ψυχική αίσθηση η οποία υπάρχει χωρίς να συνδέεται με ένα συγκεκριμένο πρόσωπο ή κατάσταση. Συνοδεύεται από αίσθηση αποπροσωποποίησης δηλαδή αβεβαιότητα σε σχέση με την προσωπική ταυτότητα και την ακαιρεότητα του σώματος.
Μορφές άγχους
1)Separation anxiety disorder(διαταραχή  άγχους αποχωρισμού)
 ) Generalized anxiety disorder (γενικευμένη αγχώδης διαταραχή)
3) Specific phobia(ειδική φοβία)
4) Panic disorder with and without agoraphobia (διαταραχή πανικού με ή  χωρίς αγοραφοβία).
5) Agoraphobia without panic disorder.
6)Οbsessive-compulsive disorder(ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή)
7) Posttraumatic stress disorder (Διαταραχή Μετατραυματικού Στρές )
8) Social phobia(κοινωνική  φοβία).
9) Selective Mutism(εκλεκτική  αλαλία)
 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου